Pompenburg

Het gebied rond Station Hofplein, genaamd Pompenburg, verandert in een verleidelijk stuk stad. Hiervoor is een conceptvisie ontwikkeld door de Ontwikkelcombinatie Synchroon, J.P. van Eesteren (beide dochterondernemingen van TBI) en Dura Vermeer. De conceptvisie is afgestemd met de gemeente en goed ontvangen in het college van B&W.

Het gebied wordt getransformeerd tot een aantrekkelijk gebied dat de échte Rotterdamse identiteit ademt: ongepolijst en lokaal georiënteerd. Naast een aantrekkelijk woongebied, wordt Pompenburg vooral ook een interessante verblijfsplek, ingevuld door lokale ondernemers. Het wordt een plek waar zowel Rotterdammers als mensen van buiten de stad graag komen: ‘Verbinden door verblijven’.

Scharnierfunctie

Pompenburg zal veel sterker dan nu zijn scharnierfunctie tussen de Binnenstad en Rotterdam Noord benutten. Drie openbare ruimten rond Station Hofplein sluiten met hun programma aan op de omgeving en krijgen elk hun eigen identiteit: hoog stedelijk, ‘stads’ en een ‘buurt’-karakter. Pompenburg werkt ook als schakel in het netwerk van fiets- en wandelroutes. De huidige houten Luchtsingel krijgt een duurzame en permanente opvolger. Auto’s zijn in het openbaar gebied slechts te gast. Pompenburg wordt een gezonde, duurzame en groene leefomgeving. Extra aandacht is besteed aan groene pleinen, een buurtpark en groene waterbufferende daken.

Programma

Ongeveer driekwart van het programma bestaat uit woningen, waarvan 20% bestemd is voor sociale huurwoningen en 50% voor middeldure woningen. Daarnaast komen er commerciële functies als winkels en horeca. Ook is ruimte gereserveerd voor parkeren. Daarnaast krijgt Pompenburg een eigen mobiliteitsconcept, gebaseerd op het gebruik van deelauto’s, deelfietsen en openbaar vervoer. Ook het verzorgen van extra diensten aan de bewoners en de gebruikers, zoals conciërge-diensten en een klusservice, wordt onderzocht.

Omgeving betrekken

Het college van B&W heeft groen licht gegeven om de conceptvisie, in samenwerking met de gemeente, verder uit te werken en daarbij de omgeving te betrekken. Met een aantal organisaties is al eerder afstemming geweest.

Ontwikkelteam

Het ontwikkelteam van Pompenburg bestaat uit Dura Vermeer, J.P. van Eesteren, Synchroon, Studioninedots, Delva Landscape Architecture/Urbanism, Skonk. De corporaties Havensteder en Vestia zijn belanghebbenden en als zodanig betrokken bij het plan Pompenburg.

In samenwerking met de gemeente Rotterdam.

Noorderkroon

In Park 16hoven, aan de statige Copernicuslaan, verrijst een oase van 22 villa’s. Vrijstaand en twee-onder-één-kap. Met een klassieke uitstraling en van alle moderne gemakken voorzien. Meerdere parkeerplaatsen op eigen terrein en een garage als dat gewenst is. Met zeer ruime tuinen, grenzend aan het water, waar het ultiem genieten is op het eigen, verlaagde terras.

Alle woningen zijn verkocht.

Het Ontwikkelteam

Ontwikkelteam Noorderkroon bestaat uit Mix Architectuur, Niersman en Synchroon. In samenwerking met de gemeente Rotterdam.

De Fluwelen Weide

In de fluwelen weide, een van de mooiste deelplannen van Park 16Hoven, zijn fraaie woningen gebouwd. De fluwelen weide is een zorgeloze woonomgeving. Lekker wonen voor het hele gezin!
Park 16Hoven kan zich meten met toplocaties zoals Kralingen en Hillegersberg. Het heeft een landelijke ligging die garant staat voor rust, gemoedelijkheid én bovenal de rijkdom van natuurlijk groen en water. Alle belangrijke voorzieningen zoals zorg, sport, cultuur, winkels, horeca en een school zijn in de directe omgeving te vinden.

In de eerste fase zijn 40 twee-, drie- en vier-onder-één-kapwoningen verkocht, deze liggen rondom een groen, glooiend binnengebied.  De bewoners zijn trots op de architectuur, de vele mogelijkheden voor indelingswijzigingen en de prettige woonomgeving.

Langs de Van der Duijn van Maasdamweg zijn 24 herenhuizen en aan de Beekweg zijn 5 geschakelde tuinvilla’s gerealiseerd.

Het ontwikkelteam

Het ontwikkelteam bestaat uit Amvest, MIX Architectuur en Synchroon. In samenwerking met de gemeente Rotterdam.

Boston & Seattle

De torens Boston en Seattle prijken aan de Rijnhaven op de Wilhelminapier, één van de architectonische visitekaartjes van Nederland, met het Luxor Theater en woontoren New Orleans als buren. De Wilhelminapier heeft een mooie geschiedenis, waarvan de rijkdom deels goed bewaard is gebleven. Van 1873 tot 1978 heeft de Wilhelminakade in het teken gestaan van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Vanuit hier vertrokken passagiers naar Noord-Amerika en Canada. Het grootstedelijk karakter van de pier verwijst naar de kosmopolitische havenkwartieren in Sydney, Londen en New York. De namen Boston en Seattle refereren aan de voormalige pakhuizen die op de locatie hebben gestaan.

Het gebouw

Het gebouw bestaat uit twee woontorens van in totaal 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.500 m² commerciële ruimte voor cultuur, winkels en horeca, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor de bewoners en een tweelaagse, ondergrondse openbare parkeergarage. Het gebouw is ontworpen door Frits van Dongen en Patrick Koschuch en is gebouwd door J.P. van Eesteren. Boston en Seattle voldoen aan de hoge eisen die worden gesteld ten aanzien van duurzaamheid en comfort. Dit is bijvoorbeeld terug te vinden in het gebruik van natuurlijke ogende materialen, een laag energieverbruik en de toepassing van koeling in alle woningen.

Toren Boston

De meest oostelijk gelegen toren is appartementengebouw Boston. Deze toren telt 110 huur- en koopappartementen. Vesteda verhuurt 48 woningen in het middensegment;  v.o.f. Pier III gaat de 62 resterende appartementen in verschillende groottes en prijsklassen aan de koopmarkt aanbieden. De appartementen zijn verdeeld over de 5e tot en met de 23e verdieping en bieden alle een prachtig zicht op het levendige havengebied en de stad.

Toren Seattle

De meer westelijk gelegen toren draagt de naam Seattle. Stichting HAL Wonen verhuurt 110 appartementen aan deelnemers van de Stichting Pensioenfonds HAL (oud-medewerkers van de Holland-Amerika Lijn en hun familie). Hiermee krijgen zij een kans om te wonen in het door hen zo geliefde havengebied. Seattle heeft een prachtige entree met aansluitend een lobby en een grote ontmoetings- of horecaruimte met uitzicht op de Rijnhaven.

Het ontwikkelteam

Het ontwikkelteam van Boston & Seattle bestaat uit: BPD, J.P. van Eesteren, Van Dongen Koschuch architects, Holland IMO Group, Vesteda, QPark en Synchroon. In samenwerking met de Gemeente Rotterdam.

De Sax

Het Rotterdamse bureau MVRDV wint de internationale architectenselectie voor het ontwerp van de laatste woontorens op de zuidzijde van de Rotterdamse Wilhelminapier. Het voorstel viert het karakter van een woontoren op een uitbundige manier. Tegelijk staan de torens stevig op de grond, met een plint die alles in zich heeft om levendig en stads te worden. Bijzonder is dat het stadsleven ook de hoogte in gaat: beide woontorens worden op 70 meter hoogte verbonden door een hotel met ca. 150 kamers inclusief restaurant en groot terras met skybar, een congresruimte en een fitnessruimte. 

De Rotterdamse Wilhelminapier heeft zich vanaf begin jaren 1990 ontwikkeld van vervallen havengebied tot levendig deel van de binnenstad van Rotterdam. De landtong tussen de Nieuwe Maas en de Rijnhaven is onder meer bekend van de Cruiseterminal, Hotel New York, het Nederlands Fotomuseum en de spectaculaire hoogbouw. Sinds 2015 zijn ontwikkelingspartners BPD Ontwikkeling en Synchroon in samenspraak met de gemeente Rotterdam, bezig met de ontwikkeling van de woontorens Philadelphia & Havana.

Het ontwikkelteam

Ontwikkelteam De Sax bestaat uit BPD, MVRDV en Synchroon. In samenwerking met de gemeente Rotterdam.

Meld je vrijblijvend aan!

Plan je reis naar Synchroon


Plan mijn reis