Boston & Seattle

De torens Boston en Seattle prijken aan de Rijnhaven op de Wilhelminapier, één van de architectonische visitekaartjes van Nederland, met het Luxor Theater en woontoren New Orleans als buren. De Wilhelminapier heeft een mooie geschiedenis, waarvan de rijkdom deels goed bewaard is gebleven. Van 1873 tot 1978 heeft de Wilhelminakade in het teken gestaan van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Vanuit hier vertrokken passagiers naar Noord-Amerika en Canada. Het grootstedelijk karakter van de pier verwijst naar de kosmopolitische havenkwartieren in Sydney, Londen en New York. De namen Boston en Seattle refereren aan de voormalige pakhuizen die op de locatie hebben gestaan.

Het gebouw

Het gebouw bestaat uit twee woontorens van in totaal 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.500 m² commerciële ruimte voor cultuur, winkels en horeca, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor de bewoners en een tweelaagse, ondergrondse openbare parkeergarage. Het gebouw is ontworpen door Frits van Dongen en Patrick Koschuch en is gebouwd door J.P. van Eesteren. Boston en Seattle voldoen aan de hoge eisen die worden gesteld ten aanzien van duurzaamheid en comfort. Dit is bijvoorbeeld terug te vinden in het gebruik van natuurlijke ogende materialen, een laag energieverbruik en de toepassing van koeling in alle woningen.

Toren Boston

De meest oostelijk gelegen toren is appartementengebouw Boston. Deze toren telt 110 huur- en koopappartementen. Vesteda verhuurt 48 woningen in het middensegment;  v.o.f. Pier III gaat de 62 resterende appartementen in verschillende groottes en prijsklassen aan de koopmarkt aanbieden. De appartementen zijn verdeeld over de 5e tot en met de 23e verdieping en bieden alle een prachtig zicht op het levendige havengebied en de stad.

Toren Seattle

De meer westelijk gelegen toren draagt de naam Seattle. Stichting HAL Wonen verhuurt 110 appartementen aan deelnemers van de Stichting Pensioenfonds HAL (oud-medewerkers van de Holland-Amerika Lijn en hun familie). Hiermee krijgen zij een kans om te wonen in het door hen zo geliefde havengebied. Seattle heeft een prachtige entree met aansluitend een lobby en een grote ontmoetings- of horecaruimte met uitzicht op de Rijnhaven.

Het ontwikkelteam

Het ontwikkelteam van Boston & Seattle bestaat uit: BPD, J.P. van Eesteren, Van Dongen Koschuch architects, Holland IMO Group, Vesteda, QPark en Synchroon. In samenwerking met de Gemeente Rotterdam.

De Sax

Op het scharnierpunt van de Rotterdamse Wilhelminapier en het nog te dempen deel van de Rijnhaven, verrijst De Sax. Op de kades van de oude stadshaven bevindt zich straks een hoogstedelijk woonconcept dat zich kenmerkt door intensief en meervoudig ruimtegebruik, in de nabijheid van hoogwaardig openbaar vervoer. Het complex heeft een vloeroppervlak van ruim 96.000m². Het biedt ruimte aan 912 woningen, publieke en private ontmoetingsruimten, daktuinen en een stalling voor auto’s en fietsen. Hiermee heeft het bouwperceel van slechts 2.560 m² de hoogste woningdichtheid van Nederland. De stalling, voor slechts 350 auto’s en bijna 2.000 fietsen, zet in op de mobiliteitstransitie en nodigt bewoners uit tot bewegen. Het innovatieve, compacte en volautomatische parkeersysteem voor auto’s vormt een Nederlandse primeur voor openbare parkeergarages.

Het ontwikkelteam

Ontwikkelteam De Sax bestaat uit BPD, MVRDV en Synchroon. In samenwerking met de gemeente Rotterdam.